Mijn visie, benadering en de pedagogische doelen

In mijn visie op de omgang met kinderen draag ik het gedachtengoed van Emmi Pikler en de pedagogische benadering van Reggio Emilia een warm hart toe. Kinderen zijn van nature nieuwsgierig en leergierig. Ze zijn creatief en sociaal en kunnen zich op vele manieren uitdrukken; spreken, bewegen, dansen, tekenen, kleien, bouwen, rollenspel, etc.

De Reggio Emilia-benadering wordt ook wel de pedagogiek van het luisteren genoemd. Dit houdt in dat je de kinderen volgt, door goed naar hen te kijken en te luisteren. Dit doe ik door fysiek en emotioneel aanwezig te zijn en emotionele veiligheid te bieden. Regelmatig kijk ik kritisch naar de speelruimte en tracht deze zo in te richten dat het de kinderen telkens opnieuw uitdaagt te gaan onderzoeken en experimenteren. Ik zorg voor inspirerende materialen die de kinderen weten te prikkelen en tot spel aanzetten. Door zo nu en dan met dit aanbod te variëren en gericht materiaal en/of activiteiten aan te bieden, tracht ik de persoonlijke competenties van de kinderen op verschillende ontwikkelingsgebieden te bevorderen. Waaronder de motorische, creatieve, sociaal-emotionele en de taal- en cognitieve ontwikkeling. Daarbij ben ik tevens bewust bezig de kinderen belangrijke competenties als zelfstandigheid, creativiteit en flexibiliteit aan te leren. Competenties die hun zelfvertrouwen en probleemoplossend vermogen zullen vergroten.
Daarnaast blijft er nog voldoende ruimte over voor vrij spel, hetgeen ik ook zeer waardevol vind. Emmi Pikler stelt immers ook dat kinderen de vrijheid moeten krijgen om in hun eigen tempo te leren bewegen en spelen. Daartoe geef ik de kinderen graag de ruimte. Binnen een veilige, uitdagende omgeving met de juiste hoeveelheid prikkels, vertrouwde gezichten van enkel ons gezin en met leeftijdsgenootjes.

Ik streef er naar om elke dag minimaal 2 leeftijdsgenootjes op de opvang te hebben. Kinderen leren op de eerste plaats van elkaar. Zij zijn gericht op elkaar, imiteren, bekritiseren en begrijpen elkaar zonder woorden en zijn volgens de filosofie van Reggio Emilia hiermee elkaars eerste pedagoog. Als tweede pedagoog zal ik situaties creëren om kinderen samen betekenisvolle relaties aan te laten gaan. Deze onderlinge relaties zal ik vervolgens zo veel mogelijk volgen in plaats van sturen. Ik ga bewust om met conflictsituaties en probeer kinderen zelf naar oplossingen te laten zoeken en hun behoeftes bespreekbaar te maken. Daarnaast stimuleer ik hen belangstelling voor elkaar te ontwikkelen, elkaar te helpen en te troosten waarmee ik de sociale competentie bevorder.

Door de hele dag heen bied ik kinderen de gelegenheid tot socialisatie en het eigen maken van normen en waarden. Tijdens, maar ook na afloop van het spelen geef ik de kinderen belangrijke waarden mee over het omgaan met anderen en met hun omgeving. Respect hebben voor bijvoorbeeld de materialen in je omgeving, de natuur, samen opruimen, afval scheiden, goed voor jezelf en voor anderen zorgen, etc. Daarnaast hecht ik grote waarde aan een gezond en veelzijdig voedingspatroon. Naast de broodmaaltijd zal ik de kinderen tijdens de lunch dan ook regelmatig warme maaltijden aanbieden. Dit om hen ook andere smaken te laten ervaren en hen te begeleiden in het maken van verantwoorde keuzes als het gaat om eten en drinken. Eten is bij ons thuis overigens een gezellige, sociale gelegenheid, waarbij veel mag en niets moet. De ervaring leert dat als je daar ontspannen mee omgaat, het kinderen juist stimuleert om onbekende smaken te proeven en te leren eten.